İlan

Performans yönetimi Türkiye’de devlet üniversitelerinde çalışanlar açısından uygulanabilir mi?

 


   Performans yönetimi, Türkiye’de devlet üniversitelerinde çalışanlar açısından bence uygulanabilir. Neden? Mesela üniversite olarak bir hedef belirlemiş olalım. Türkiye’de devlet üniversiteleri arasında, Çankırı Karatekin Üniversitesi olarak başarı sıralamasında ilk 5’e girmeyi hedefliyoruz diyelim. Bunun için bence ilk olarak performans yönetimi uygulanması gerekir. Üniversitede çalışanlar açısından doğru bir çalışma planı, “çalışana göre oluşturulmuş” program, yine kişiye ve duruma göre planlanmış çalışma saatleri doğrultusunda başarıya ulaşılacağına inanıyorum. Bunun yanında, performans yönetiminin örgütsel bağlılığı artırmasıyla beraber, istenen başarı elde edildiği taktirde, çalışan kişiye emeğine göre gerekli ödüllendirmenin daha doğru yapılabileceğini düşünüyorum. Fakat;

 

   Performans yönetiminin başarıyı sağlamak veya artırmak, belirlenen hedeflere verimli ve doğru şekilde ulaşmak adına yapılması gerektiği gibi, doğru şekilde ve doğru adımları izleyerek yapılması da çok önemli. Neden? Çünkü duruma, ortama, çalışma koşullarına, kapasiteye ve performans yönetiminin uygulanacağı kişilere veya kuruma göre bir yol çizilmezse, belirlenen hedeflere ulaşılamayacağı gibi, doğru ve verimli sonuçların alınacağını düşünmüyorum. Benim açımdan en yanlış performans yönetimi standartlaştırılmış performans yönetimidir. Açıklayacak olursam, mesela devlet üniversitesinde çalışan bir öğretim görevlisi için standart bir performans yönetimi uygulanamaz. Buradaki standarttan kastım, genel olarak oluşturulmuş bir çalışma planından ziyade, ayrıntılara ve kişilere göre planlanmış bir program ve plan olması gerekiyor bence. Mesela yanlış ve standart bir performans yönetimine örnek verecek olursam, bir öğretim görevlisine, günde tam 300 öğrenciye ders vereceksin, 300’ün altı veya üstü olmayacak standardı uygulanamaz ve bunun üzerinden de performans değerlendirmesi yapılırsa bu yanlıştır. Neden? O an bir öğretim görevlisi için, 300 sayıda öğrenci yok 150 tane var. 150 öğrenciye eksiksiz ders anlatıyor, ders saatini tamamlıyor fakat 300 tane öğrenci olmadığı için o öğretim görevlisi başarısız mı? Burada daha iyi açıklayabilmek için, gereksiz standartlaştırılmış yanlış performans yönetimini açıklamak istedim. Peki doğrusu nedir? Gerekli ölçümlemelerin doğru şekilde yapılıp, belli bir kalıba sokulmadan, tamamen başarıya odaklı şekilde çalışılması gerekir. Nasıl? Bir öğretim görevlisinin branşına, elde olan başarısına, çalışma saatlerine göre bir performans yönetimi uygulanırsa, (yani genel, standart performans yönetiminden ziyade, kişilere göre) daha verimli ve başarıyı artırıcı olacağına inanıyorum. Performans yönetimi bence bir topluluğu yönlendirmek, sadece kurum başarısını sağlamaktan ziyade, devlet üniversitesinin yapı taşlarını oluşturan çalışanların, kendi başarısını da artırması, kendi geleceği ve ilerdeki kariyer planlaması için de güzel bir zemin hazırlaması için faydalı olacağını ve uygulanmasının yararlı olacağını düşünüyorum. 

 

Yorum Gönder

0 Yorumlar