Weber'e
göre çağdaş bürokrasinin somut işleyiş biçimi şöyledir:
·
Yazılı
kurallar bürokrasi içinde yer alan her bireyin hareketini belirler. Resmi yetki
alanları kurallara göre düzenlenmiş ve belli ilkeleri vardır. Bürokraside iş
bölümü ileri seviyededir. Kurumun amaçlarının yerine getirilmesi için kişilerin
resmi görevleri belli kurallar çerçevesinde dağıtılmıştır.
·
Görev
hiyerarşisi yetki düzeylerine göre belirlenmiştir. Küçük görevlilerin yüksek
görevlilerce denetlenmesini sağlayan ast-üst ilişkisi vardır. Yukarıdan aşağıya
doğru uzanan bir emir zinciri vardır. Hiyerarşi içinde en üst daire kendinden
bir aşağıdaki birimi kontrol eder.
·
Çağdaş
bürokrasinin yönetimi yazılı belgelere dayanır. Bundan dolayı çok sayıda memur
istihdam edilir. Bu birime kamu sektöründe ''daire'' özel sektörde ise ''büro''
denir. Memurlar tam gün ve maaşlı çalışırlar.
·
Daire
ya da büronun yönetimi uzmanlık eğitimini gerektirmektedir. Kişilerin örgüt içinde
kariyer yapmaları beklenir. Kamu hizmetinin
çağdaş örgütlenişi, kural olarak, resmi daireyi görevlinin özel konumundan
ayırdığı gibi bürokrasi de genel olarak resmi faaliyet ve özel yaşam alanını
birbirinden ayırmıştır.
·
Büro ve dairenin gelişmesine paralel olarak resmi
işlerin niteliği buralarda çalışanların çalışma kapasitelerini tam olarak
kullanmalarını gerektirir.
·
İşyerinin yönetimi öğrenebilir genel kurallara bağlıdır.
Bürokratlar belli kurallara uymakla yükümlüdür. Bu kurallar kapsamlı ve
istikrarlıdır. Bu kuralların temeli hukuk, kamu yönetimi ve iş idaresini içerir
ve özel bir eğitimi gerektirir.

0 Yorumlar